Paaseiland! - Reisverslag uit Hanga Roa, Chili van Rob Cuiper - WaarBenJij.nu Paaseiland! - Reisverslag uit Hanga Roa, Chili van Rob Cuiper - WaarBenJij.nu

Paaseiland!

Blijf op de hoogte en volg Rob

23 December 2017 | Chili, Hanga Roa

Ik ben al terug in Nederland, maar ik ga natuurlijk wel mijn blog afmaken!

We gaan verder waar we gestopt zijn, op naar Paaseiland!

Altijd al heen gewild, dit eiland vol met mysteries! Bijzonder om dan eindelijk voet te zetten op de lavagrond, begeleid door een zonnetje, strakblauwe lucht en een licht briesje. Niks meer aan doen!

Na het inchecken bij het hotel rondgewandeld bij de kust, en daar staan ze al, moai's! Machtig mooi om ze nu echt van dichtbij te zien, stilzwijgend starend over het land. ik kan me goed voorstellen dat je met stam je wel veilig voelt met zo'n groot beeld dat over je waakt!

'S avonds wou ik douchen, maar wat heb ik, koud water! Paaseiland ligt natuurlijk erg afgelegen (een andere naam die de Rapa Nui aan hun eiland gaven was Te pito o te henua, "navel van de wereld", vandaar!), dus er komt een keer in de twee maanden een schip met 2000 gallon gas, en als dat op is, is het ook op. Water verwarmen gebeurt op gas en stroom wordt opgewekt door middel van generatoren. Water is wel te krijgen op het eiland, maar schaars. Daar komt nog bij dat je 1 dollar betaalt voor 1 kilo vracht, dus water importeren is duur hier.
Magoed, maakt niet uit, word je hard van ;)

De volgende dag op pad, het eiland ontdekken! Eerste stop, Ahu Akahanga. (een Ahu is het platform waar de beelden op staan, de Moai zijn de beelden).
We hadden een lokale gids bij ons, en die gaf ons de volgende theorie voor de beelden:
De beelden zijn opgericht ter verering van de stamoudsten, of een andere belangrijk figuur van die stam. Ze kijken landinwaarts, naar de clan toe, ter bescherming en het brengen van voorspoed voor de clan. De beelden bezitten alleen deze kracht, "mana", als ze ogen hebben, gemaakt van koraal en pupillen van obsidiaan. Mana is de ziel, levensenergie van de persoon waarvoor hij opgericht is. Dus, als je een andere clan een slechte tijd wil bezorgen, dan gooi je hun Moai om!
Hoe is dan de vraag, zo'n Moai weegt rond de 50 ton...

Vrijwel alle Moai op het eiland hebben geen "ogen", dus deze bezitten ook geen mana, dus ze worden niet omgegooid. behalve als er een tsunami langskomt natuurlijk, daarover later meer.

Er zijn natuurlijk ook mensen die zo schathemeltjerijk zijn, dat die een Moai oprichten ter ere van hun echtgenoot bijvoorbeeld, kan gewoon. Je betaalt trouwens in kippen, weer eens wat anders dan kamelen of schelpjes ;)

Daarna door naar een van de hoogtepunten, Rano Raraku, de Moai groeve! Erg bijzonder om zoveel beelden bij elkaar te zien, ingegraven tot hun nek, maar ook half uitgehouwen uit de rotswand! En dan moet je ze ook nog eens het halve eiland overslepen, wat een werk!

Ahu Tonariki is een zeer imposante opstelling van 15 Moai op een rij. Dit alles op een ahu (platform) van 220 meter lang, wat het tot het grootste bouwwerk op paaseiland maakt. In 1960 heeft een grote tsunami alle beelden van hun sokken gegooid, tot 100(!) meter landinwaarts. In de 90'er jaren is dit volledig in ere hersteld door een speciaal team, in overeenstemming met Chili. Erg mooi, vooral met zonsopgang!

Een van de andere sites die we bezochten was Te Pito Kura, met een van de grootste Moai op het eiland, 10 meter hoog en waarschijnlijk wel meer dan 80 ton! Op het eiland is ook wat magnetisme aanwezig, onder andere in een hele grote steen (heb ik niet kunnen testen ;) ). Er wordt beweert dat als je je handen op de steen legt dat je het magnetisme kan voelen. Je mag 'm tegenwoordig niet meer aanraken, omdat mensen, uh, dingen gedaan hebben op die steen ;)
Er word wel meer beweerd, want de gids zei dat het magnetisme op het eiland zo sterk is op sommige plekken, dat het een vol busje achteruit de heuvel optrekt. LOL! Ik verzin dit niet mensen!
Ik, als nuchtere Hollander, spring natuurlijk meteen het busje uit om dit te bewijzen. En wat blijkt, vals plat! Lijkt me ook stug, anders had ik geen foto's meer aan jullie kunnen laten zien ;)

De zon scheen flink, dus de volgende stop kwam zeer goed uit, Anakena beach! Heerlijk in zee gezwommen, hoge golven, wuivende palmbomen, uitzicht op Moai, wat wil je nog meer?

Bij het avondeten Kana Kana (Zwaardvis) gegeten en als toetje Poe'e, een warme pompoencake met kokos. Lekker! Altijd leuk, lokale dingen bestellen waarvan je eigenlijk niet weet wat het is!

Op de tweede volle dag naar Orongo, het was de locatie voor de jaarlijkse spelen van Paaseiland: Wie brengt er als eerste een vogelei terug van het schiereiland, om een keuze te maken uit een van de 7 maagden?

Veel training ging hier aan vooraf, alleen de sterkste mannen maakten kans om te winnen. Je moest namelijk eerst de steile rotsen afklimmen, 1,4 kilometer zwemmen, het eiland opklimmen, en een ei zien te bemachtigen van de Bonte Stern. Meestal waren ze te vroeg, dus moesten ze dagen wachten tot de vogels arriveerden en daadwerkelijk een ei legden. Eenmaal bemachtigd, bonden ze dit ei in een speciale houder op hun voorhoofd, en zwommen ze terug. De stamoudste van de winnaar werd benoemd tot Tangata Manu (birdman) en werd heilig verklaard voor dat jaar, waar hij een aantal maanden in luxe leefde en niks hoefde te doen behalve bidden.

Dit was ook de plek waar "The Stolen Friend' stond, de enige Moai die niet in paaseiland staat. Deze staat nu in the British Museum, en die heb ik gezien! Tof om dit zo aan elkaar te koppelen!

Ze betalen hier trouwens geen belasting, zal ik hier een huis bouwen? ;)

Alle Moai zijn afgeschermd, je kan ze niet aanraken, en met goeie reden. De Moai zijn gehouwd uit zeer poreus lavasteen, en als het flink geregend heeft schijn je er gewoon een stuk af van te kunnen halen, zo zacht is het!

Ik als biergek ben natuurlijk altijd op zoek naar bijzonder bier om te drinken, en wat schetst mijn verbazing, ze hebben een brouwerij op paaseiland! Zeer hartelijk ontvangen door de brouwmeester, rondleiding gehad (het is niet zo groot, ze brouwen 3000 liter per maand) en uiteraard bier geproefd en gekocht! Erg leuk om het enthousiasme van de man te zien, volgend jaar gaan ze een barleywine maken gerijpt in Chileense wijnvaten, en daar gaan ze nu speciaal een grot voor graven om de vaten in op te slaan! Volgend jaar moet ik dus weer terug ;)

Ook humor is dat je hier wel top 40 muziek hoort, maar dan wel in de chille eilandversie, met eigen arrangement ;) Blijft ook lachen om de panfluit versie te horen van "Last Christmas" :D

De derde volle dag was vrij, dus wij naar het strand! Je kan maar 1x naar de groeve en orongo, ik had die groeve graag nog eens willen zien, maar wel andere Moai bekeken. 'S avonds gegeten met de hele groep, gezellig! De laatste maaltijd met z'n allen.

De volgende ochtend vroeg op om Ahu Tongariki te zien bij zonsopgang, mooi! Een laatste groet brengen aan de Moai en dan het vliegtuig in.

In Santiago vlak voor de terugreis nog een bezoek gebracht aan een wijngaard, erg interessant! Alles werd uitgelegd over de druiven, de grond, het proces en we kregen nog een rondleiding door de wijnkelder. We hebben onze neus getraind in de aromaruimte, waar elke mogelijke geur in wijn apart is "opgesteld", zodat je beter kan benoemen wat je eigenlijk ruikt. Ook handig voor bier! ;) Uiteraard ook wijn geproefd, dat sla ik niet af ;)

Dan in het vliegtuig, voor de grote tocht naar huis! Tot zover mijn blog, ik hoop dat jullie er van genoten hebben, en tot de volgende keer!

• 23 December 2017 - 23:01

Mam :

Alweer top geschreven. Gelukkig ook iets met wijn