Stupendo! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Rob Cuiper - WaarBenJij.nu Stupendo! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Rob Cuiper - WaarBenJij.nu

Stupendo!

Blijf op de hoogte en volg Rob

16 December 2017 | Chili, Santiago de Chile

Fantastico! Superlatieven schieten tekort! Eens kijken of ik de afgelopen dagen in een mooi verhaal kan gieten!

Ushuaia, de zuidelijkste stad ter wereld! Gaaf om hier te zijn, en we hebben (alweer) mooi weer! Heb zelfs in mijn T-shirt rondgelopen hier, gekkenhuis!
Die pas waar je doorrijdt als je bijna bij Ushuaia bent is schittermagisch, besneeuwde bergtoppen, hoge kliffen, rijke bossen op de heuvels. Ushuaia heeft een allegaartje aan huizen, gemaakt van hout, golfplaat, baksteen, beton in allerlei kleuren. Tikkie sjofele huizen, vooral buiten het "centrum". Heeft z'n charme!

De volgende dag een boottocht gemaakt over het Beagle kanaal, mooi zicht op de stad en zijn omgeving, en ook van boord geweest op een eilandje met zijn unieke vegetatie (en uitzicht!)
De yamana indianen waren hier het eerst, zo'n 7000 jaar geleden. Ze liepen hier rond in hun blote kont (!), mede mogelijk gemaakt door een stabiel dieet van zeeleeuw. Wim Hof was dus niet de eerste ;)
Gewandeld op Playa largo (vamos a la playa!), Erg mooie uitzichten!

Vliegen naar Argentinië, door naar El Chalten! Fantastische uitzichten in de busrit er naar toe, weidsgestrekte pampa's met opeens, een bergketen, helemaal omhoog gestuwd. El chalten is een haastig bij elkaar gesmeten stadje uit 1985 om de grens met Chili te maken, helemaal ingericht voor toeristen. Dus overal craft beer, restaurantjes, wasserettes, hotels en supermarkten. Dit is onze uitvalsbasis voor de bezoeken aan nationaal park Los Glaciares. Vanaf daar onder andere gewandeld naar het bergmeer voor de Fitz Roy! Mooie uitzichten, beste wandeling van 10 km, laatste kilometer was erg steil en rotsig. Erg mooi om de spits in vol ornaat te zien! Aan het eind van de trip nog even gepootjebaad in het meer aan de voet van de berg, koud! Ook condors gespot, wat een vogels!

Het is zowaar gelukt om te pinnen hier, door mysterieuze redenen werkt het niet altijd. En dan kan je bijvoorbeeld in Argentinië ook maar 2000 pesos opnemen per keer, da's omgerekend 100 euro, schiet ook niet op! Dan denk je, kan je ook met dollars betalen? Dat kan, maar alleen met nieuwe briefjes, want als het ook maar een beetje bedoezeld is vertrouwen ze het niet. Ondertussen is de lokale valuta aan het einde van zijn Latijn, maar dat is dan weer geen probleem :')

Dan in de bus naar El Calafate. Vlakbij is de Perrito Moreno gletsjer, en daar mocht ik op! Erg gave ervaring!
En het waait hier dus echt al-tijd! Dat komt omdat je alleen de Andes heb die de poolwinden tegenhouden, en die stopt ook niet alles. Dit merk je vooral in Torres del Paine, waar soms winden voorkomen van meer dan 100 km per uur! Achter de bergen (links op de wereldkaart) is het daarom ook een stuk kouder, en die hoge bergen zorgen ervoor dat de wolken daar hun sneeuw eruit gooien, met vele prachtige gletsjers tot gevolg! De enige plek op de wereld waar dit voorkomt op deze breedtegraad.
Ook de gletsjer van de voorkant bekeken, stukken van de gletsjer zien vallen, ongelooflijk! Wat een donderend geraas!

En dan, terug naar Chili, la piece de resistance, nationaal park Torres del Paine! We hebben hier 3 dagen mogen vertoeven, de eerste dag gingen we voor de klapper, de Cerro Torre! Amper voor te stellen hoe groots dit is! In de ochtend hadden we redelijk goed weer, motregen en zonneschijn tegelijk, maar in de middag stak de wind op. Dat merk je vooral hier, het weer wisselt hier sneller dan een vrouw van gedachten (oké, dat is wel heel snel ;) ) We sliepen in een Refugio, denk aan simpele kamers met stapelbedden en gedeeld sanitair. Je kon ook kamperen, maar vond het toch wel erg fijn om in een bed te slapen na 8 uur wandelen ;)
Op dag 2 gewandeld naar de Grey Glacier, die dezelfde kleur had als het weer die dag, en wat waaide het hard! Zonnetje brak toch even door, speciaal voor de foto ;)
Dag 3 de Valle Frances in, woeste rivier van smeltwater, wiebelbruggen (1 persoon per keer!) en donderende lawines! Dan moet je wel constant opletten, want als je het geluid hoort ben je eigenlijk al te laat ;) Dit pad gaf een geweldig uitzicht op Paine Grande en Los Cuernos, erg mooie afsluiter! M'n bovenbenen en voeten voel ik goed!

De dag erna ontspannen op een estancia, een traditionele Patagonische boerderij. Heerlijk stuk lam gegeten!

Straks gaan we naar Paaseiland, super veel zin in!

• 16 December 2017 - 01:43

Je Moeder :

Geweldig verhaal, behalve natuurlijk dat van de vrouw die snel van gedachten veranderd

• 16 December 2017 - 22:58

Pa:

Wat schrijf je dat goed !! Door je schrijfstijl leeft het Je maakt wel een bijzonder mooie reis en dan heb je ok een condor gezien fantastisch!! En dan ook nog naar Paaseiland super!